Dagopvang

Kinderen van 0 tot 4 jaar zijn welkom bij onze kindercentra. Naast hele dagopvang zijn er voor peuters vanaf 2 jaar ook enkele halve dagopvang plaatsen beschikbaar. Halve dagopvang is 's morgens tot 12.45 uur en 's middags vanaf 12.45 uur.

Ontdek op deze pagina welke locatie bij uw opvangwensen past.

Veelgestelde vragen

Welke kinderdagverblijven hebben jullie?

Bij stichting Kwest hebben we verschillende dagverblijven voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Die zijn verdeeld over de diverse dorpskernen in gemeente Westland. Er is daardoor altijd een locatie bij u in de buurt. De gebouwen verschillen, de aanpak niet. In elk kinderdagverblijf werken we met pedagogisch medewerkers die goed zijn opgeleid. Ze zijn gewend om te gaan met kinderen en laten elk kind in zijn waarde.

Met welke leeftijdsindelingen werken jullie?

Meestal zijn er twee leeftijdsniveaus:
van 0 tot 2 jaar (de baby- en dreumesgroep);
van 2 tot 4 jaar (de peutergroep).
We hebben vaste stamgroepen. Het voordeel is dat uw kind sneller vertrouwd is met de pedagogisch medewerkers van de groep. Bovendien zien ze elke keer weer dezelfde bekende gezichten bij de andere kinderen.

Wat doen jullie met de kinderen?

Op een gemiddelde dag zijn de kinderen heel afwisselend bezig. Van spelletjes doen tot verkleden, van liedjes zingen tot knutselen. De pedagogisch medewerkers kennen een grote variatie aan activiteiten. Natuurlijk letten we erop dat die passen bij de leeftijd en de ontwikkeling van het kind.
De kinderen eten, spelen en drinken op vaste tijden. Elke dag is er ook een buitenactiviteit. Belangrijk voordeel is dat elke locatie beschikt over een eigen buitenverblijf.

Wat is jullie visie op kinderopvang?

In de visie van Kwest staat het kind centraal. Kinderopvang moet bijdragen aan de ontwikkeling van het kind. Ze moeten gestimuleerd worden in hun fantasie, in hun creativiteit en hun plezier. Dan vinden ze kinderopvang plezierig en kunnen ze zelf groeien. In die visie passen enthousiaste en deskundige pedagogisch medewerkers.

Hoe zit het met slapen?

Baby's krijgen alle gelegenheid om te slapen wanneer zij dat zelf willen. Er zijn aparte slaapkamers, zodat de spelende kinderen de slapende kinderen niet storen. Elk kind slaapt in een eigen bed. De pedagogisch medewerkers houden een oogje in het zeil via de babyfoon of tijdens een 'controleronde'.

Hoe zit het met de verzorging?

Uw kind is in onze kinderdagverblijven in de beste handen. We zorgen voor luiers, maaltijden en de normale flesvoeding. Heeft u speciale wensen? Dan houden we ons daaraan. En geeft u borstvoeding? Ook dan passen we ons graag aan u aan. Er is altijd extra kleding in huis, voor het geval dat er iets gebeurt.

Kan mijn kind ook wennen?

We vinden het belangrijk dat de overgang van thuis naar een kinderdagverblijf geruisloos verloopt. Daarom werken we met wenperiodes. In een paar weken tijd komt uw kind telkens iets langer 'meelopen'. Natuurlijk begeleiden we u goed: tijdens het eerste kennismakingsgesprek is er alle tijd om uw vragen te beantwoorden.