Buitenschoolse opvang

Wilt u de zekerheid dat uw zoon of dochter na schooltijd in vertrouwde handen is? Dan is buitenschoolse opvang (BSO) bij stichting Kwest een ideaal alternatief. Hier kunnen kinderen na een schooldag op verhaal komen. Niks doen of spelen, binnen of buiten: de keus is aan uw kind. Het gaat er losjes aan toe, begeleid door enthousiaste en deskundige pedagogisch medewerkers. Die losse sfeer vinden kinderen ook zelf het prettigst.

Hoe zit het met de Wet BSO?

Volgens de Wet BSO zijn scholen vanaf augustus 2007 zelf verantwoordelijk om buitenschoolse opvang aan te bieden als ouders dat willen. Zo wordt het ouders eenvoudiger gemaakt om werk en zorg te combineren. Dat betekent echter nog niet dat er ook altijd plek is op de BSO. Gelukkig vinden scholen het net als stichting Kwest belangrijk om een eind te maken aan de wachtlijsten. Een actieve aanpak is onderdeel van ons beleid.

Welke mogelijkheden zijn er?

Als kinderen 4 jaar of ouder zijn, kunnen ze naar de BSO. Ze kunnen daar blijven tot en met groep 8 van de basisschool. Er zijn meerdere centra voor buitenschoolse opvang bij stichting Kwest. Veel scholen zijn verbonden aan een van onze vestigingen. Daardoor is de kans groot dat uw kind altijd klasgenoten tegenkomt. De openingstijden zijn aangepast aan de schooltijden: na schooltijd, in schoolvakanties en tijdens studiedagen.

BSO op de woensdag?

De vraag "Is er op woensdag ook BSO in Maasdijk, Honselersdijk of Wateringen?" wordt met regelmaat gesteld. Wij moeten nu de ouders teleurstellen met ons antwoord, "nee, er is nog geen BSO op de woensdag".

Maar wat er niet is kan altijd komen!

Onze vraag is dan ook is er behoefte onder u als ouder aan BSO op woensdag? Indien u interesse heeft in opvang op de woensdagmiddag dan horen wij dit graag. U kunt dan contact opnemen met de betreffende BSO locatie.

Wat doen ze?

Elk kind heeft na een dag school andere wensen. Of ze nu willen voetballen, spelen met Lego, een boekje willen lezen of buiten willen spelen: bij Kwest is er veel te doen. Daardoor is geen dag hetzelfde. En blijft het elke dag weer leuk om naar de BSO te gaan.

Wat is jullie visie op kinderopvang?

In de visie van Kwest staat het kind centraal. Ze moeten gestimuleerd worden in hun fantasie, in hun creativiteit en hun plezier. Dan vinden ze opvang plezierig en kunnen ze zelf groeien. In die visie passen enthousiaste en deskundige pedagogisch medewerkers.

Hoe gaat het in de vakantie?

Tijdens vakanties is de BSO de gehele dag geopend. Dan doen we ook altijd iets speciaals. De ene keer een jungledag. De andere keer gaan we naar een heel leuk museum. Of we organiseren buiten onze eigen Olympische Spelen of een kampeerweek.

Hoe gaat het als mijn kind vrij is op een ADV of studiedag van school?

Ieder schooljaar sluit de school wel eens haar deuren. Stichting Kwest biedt u de mogelijkheid uw kind op te vangen tijdens deze dagen. U kunt voor deze dagen uw ruilkaart gebruiken. Het is een vereiste dat er minimaal drie kinderen gebruik maken van de BSO tijdens de ADV- of studiedag. Mocht de school tussendoor nog vrije dagen of uren plannen die niet in de schoolgids zijn vermeld, kunt u deze ook later nog bij ons aanvragen.

Kunnen ze ook sporten?

Is uw zoon of dochter goed in sport? Of vindt hij of zij het gewoon leuk? Sportieve kinderen kunnen zich uitleven met een van onze sportmedewerkers. Dat is opvang én sporten tegelijk. Kinderen kunnen kennis maken met allerlei sport- en spelactiviteiten.

Hoe komen ze naar jullie BSO?

We hebben eigen vervoer om kinderen veilig van school naar onze vestigingen te brengen. Met de scholen zijn vaste afspraken gemaakt over het ophalen van kinderen. Onze eigen pedagogisch medewerkers halen de kinderen op bij de scholen, dat is wel zo vertrouwd. Stichting Kwest is verantwoordelijk voor uw kind vanaf het moment dat de school uw kind overdraagt.

En nu?

Op zoek naar buitenschoolse opvang die net even iets meer is? Dan bent u van harte welkom in een van onze centra. Maak een afspraak, dan zorgen we dat we tijd voor u hebben. We maken een rondje door het gebouw op het moment dat er kinderen zijn, zodat u zelf kunt zien hoe de sfeer is. Tot ziens!