Samen sterk! Kwest en Diamant laten kinderen schitteren

26 november 2019 | Update: n.v.t.

Maandag 25 november brachten wethouders Vreugdenhil en Van der Stee een bezoek aan onze nieuwe BSO locatie De Diamant in Naaldwijk.

Tijdens dit werkbezoek konden we samen met onze collega’s van SBO De Diamant laten zien waarom juist deze samenwerking zó belangrijk is. Met een kop koffie nam Irene, directeur stichting Kwest, de beide wethouders mee terug in de tijd; De wens en de behoefte aan passende kinderopvang en dus ook voor naschoolse opvang bestaat immers al lang!

Irene vertelde aan de hand van een aantal voorbeelden hoe wij hier als Kwest de afgelopen jaren mee om zijn gegaan. Welke samenwerkingspartners we hebben opgezocht en wat we zoal hebben geprobeerd. We hebben helaas ook afscheid moeten nemen van gezinnen, omdat we de zorg die zo hard nodig was niet konden bieden. Dit is voor stichting Kwest altijd de drijfveer geweest om door te gaan. Op zoek naar mogelijkheden in samenwerking om een passend naschools aanbod aan te kunnen bieden, zodat ook deze gezinnen mee kunnen doen in Westland. In 2019 hebben we daar in SBO Diamant een samenwerkingspartner gevonden!

Na deze hartenkreet werden de beide mannen aan de hand meegenomen door Maud en Sten. Maud is 5 jaar en vertelde zelf dat ze eerst bij de groep Kikkers, toen bij groep Konijnen (van BSO De Diamant) heeft gezeten en nu naar BSO KwestKids gaat. Sten is 9 jaar en hij vertelde trots aan de wethouders dat zijn papa ook wel eens op gemeentehuis is geweest omdat papa een rijbewijs moest halen!

Maud en Sten lieten samen het BSO-lokaal zien: de Kapla-bouwwerken, de bank waar je zo lekker in voorgelezen kan worden, het mini-atelier en niet te vergeten de bus! Echt waar: Deze BSO heeft een heuse bus. Een plek om je terug te trekken, om tot rust te komen en weer in contact te kunnen komen met jezelf maar vooral ook met anderen.

We sloten het bezoek met elkaar af, pratend, mijmerend en dromend over hoe met elkaar; gemeente, onderwijs, zorg en kinderopvang deze kinderen, deze gezinnen samen nóg meer kunnen helpen. We kwamen tot de conclusie dat dit soort initiatieven ervoor zorgen dat gezinnen mee kunnen blijven doen. Het is zo belangrijk om soms gewoon te gaan doen, te proberen, de juiste mensen aan tafel te krijgen en samen stappen te maken.

We hebben elkaar beloofd om dat te blijven doen: stappen maken en in gesprek blijven voor de kinderen, dáár doen we het immers voor!