Samen sterk voor hetzelfde kind

Bijna 100 professionals uit Westland woonden op 12 maart 2019 een lezing van Eva Bronsveld bij. Ze waren te gast bij KC DoReMi in Naaldwijk.

Een goede samenwerking met alle professionals die voor een kind zorgen vinden wij belangrijk. Onder het motto ‘Samen sterk’ nodigden we 12 maart niet alleen KwestKanjers, maar ook vele samenwerkingspartners uit voor de inspirerende lezing ‘Temperamentvolle kinderen’ van Eva Bronsveld.

“Hoe mooi is het dat wij professionals elkaar opzoeken, ondersteunen en samen blijven leren. We zorgen immers voor hetzelfde kind”. Dat pedagogisch medewerkers, leerkrachten en partners vanuit o.a. de jeugdgezondheidszorg en gemeente het hier mee eens zijn, bleek wel aan de grote hoeveelheid aanmeldingen.

Eva Bronsveld maakt het thuis en op het werk nòg fijner en relaxter. Op een laagdrempelige en praktische manier inspireert zij om bepaalde dingen net wat anders te doen. Tijdens deze lezing kwamen de voor- en nadelen van temperament aan bod en kregen de professionals handreikingen die kunnen helpen bij het opvoeden van een temperamentvol kind.

Eva vroeg de deelnemers (nog) meer oprechte aandacht aan kinderen te schenken. Één van haar tips: schrijf kinderen eens een persoonlijk briefje. Vanuit de aanwezigen kwam daarbij het volgende praktijkvoorbeeld “Bij de BSO hebben we een kind dat elke week weer verteld over haar vakantie. Ik gaf haar een briefje. Lieve … Wat kan jij mooi vertellen over jouw vakantie. Met jouw verhalen lijkt het wel of ik er zelf bij was!”

Kwest kijkt, samen met de aanwezigen, terug op een zeer geslaagde avond. Mirjam Veldhoven van Cleverbee ”Ik heb genoten van de avond: positieve toon naar kinderen, gericht op eigen handelen en zicht gevend op hoe je met kleine aanpassingen in je gedrag al zo kunt helpen frustraties te verminderen.” Paul Steijn van de Herman Broerencollege & programmeur techniek WNT “Ik vond het een uitermate informatieve avond: De inhoud van de avond komt dichtbij leerlingen, maar ik zie ook vele andere voorbeelden. Goed dat Kwest ook een rol oppakt in kennis en ervaring delen. Ik ben er volgende keer graag weer bij.”

In het najaar volgt een lezing ‘ontwikkelingsvoorsprong’ van Cleverbee. Ook dan worden de professionals weer uitgenodigd.